17 Marz

Nerki i sól ... co je łączy a raczej dzieli ... ?

Wystarczą dwa tygodnie żeby zmienić zainteresowanie smakiem słonym (podobnie jak słodkim) ...

Nerki są szczególnie narażone na nadmiar soli kuchennej a dokładniej na nadmiar sodu w diecie. 1g sodu to około 2,5g soli. Zwróć uwagę jak dużo spożywasz soli. Dzienny limit dla osoby dorosłej to 5g czyli 1 mała łyżeczka. Taka ilość zdecydowanie znajduje się w pokarmach codziennie spożywanych w Polsce np. w plastrze szynki (20g) może być średnio 0,2g soli a w plastrze sera żółtego typu gouda (15g) jest 0,2g soli, w 100 g chleba pszennego jest około 1,15g soli a w 100 g chleba żytniego jest około 1,24g soli. Najwięcej soli jest w produktach przetworzonych (np. konserwa turystyczna gdzie w 100g jest aż 2,4g soli)  i daniach gotowych (np. zupka chińska w porcji 350ml zawiera aż 3,9g soli). Dosalanie nie jest wskazane. Nadmiar sodu w diecie wydalany jest z moczem, potem lub kałem. Jeśli nerki są niewydolne dochodzi do zaburzeń w wydalaniu sodu a tym samym następuje wzmożone gromadzenie wody konsekwencją czego są opuchnięcia, wzrost wagi i nadciśnienie a dalej m.in. zawał serca i udar mózgu a nawet nowotwory np. żołądka. Dlatego wskazane jest używanie ziół i przypraw które nie zawierają soli a dodatkowo wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Zmniejsz ilość soli w diecie na 2 tygodnie a zobaczysz że nie wrócisz już do wcześniejszej ilości soli w diecie. Kubki smakowe zlokalizowane na języku będą wyczuwały smak słony zbyt intensywnie. Nie będziesz zadowolony z takiego uczucia dlatego ilość używanej soli i słonych produktów w Twojej diecie znacznie się  ograniczy. To tylko na zdrowie :)

Twój komentarz




POKAŻ