01 Kwie

Laktoza w diecie a wapń

Czy jedno wyklucza drugie ... ?

Laktoza jest dwucukrem który składa się z galaktozy i glukozy. Żeby laktoza mogła zostać strawiona w organizmie człowieka musi zostać rozłożona na te dwa pojedyncze cukry. Niezbędny jest do tego enzym zwany laktazą wytwarzany w jelicie cienkim. Laktaza jest enzymem szczególnie aktywnym w wieku niemowlęcym gdyż laktoza jest podstawowym węglowodanem w mleku matki i mleku modyfikowanym. Wraz z wiekiem aktywność laktazy spada ale laktaza nadal jest obecna i prawidłowo trawi laktozę. Są osoby u których aktywność laktazy znacząco spada i nie są oni w stanie trawić laktozę z pożywienia. Wówczas mamy do czynienia z nietolerancją na laktozę. Taka nietolerancja może objawiać się bólami brzucha, nudnościami, wzdęciami czy biegunką. Należy wtedy wdrożyć dietę eliminacyjną bezlaktozową lub o niskiej zawartości laktozy. Należy jednak pamiętać że dieta eliminacyjna wykluczająca laktozę związana jest również ze znacznym ograniczeniem wapnia w diecie dlatego niezwykle istotne jest zadbanie o nowy jadłospis w którym należy uwzględnić jaja, ryby (małe ryby w puszkach jak sardynka lub wędzone szprotki które jemy wraz z ościami bo to one są źródłem wapnia, unikamy jednak wszelkich sosów okraszających takie rybki), kasze gruboziarniste, warzywa kapustne czy też nasiona sezamu które najlepiej zjeść zmielone. Ważna jest informacja że wapń z produktów roślinnych nie jest tak dobrze wchłaniany jak z produktów zwierzęcych takich jak np. mleko i dlatego warto wdrożyć suplementację celem uniknięcia odwapnienia kości czego konsekwencja jest osteoporoza.

Twój komentarz




POKAŻ