22 Maj

Higiena odżywiania – o co chodzi?

W skład higieny odżywiania wchodzi wiele czynników, są to m.in.: higiena osobista, ilość oraz skład spożywanych posiłków w ciągu dnia, odpowiednie przechowywanie żywności i odpowiednie przygotowywanie posiłków.

Higiena osobista związana z odżywianiem to dbanie o czystość rąk i jamy ustnej. Ręce należy myć po przyjściu do domu, przed każdym posiłkiem, po wyjściu z toalety. O jamę ustną należy dbać spożywając posiłki o umiarkowanej temperaturze, ani gorące ani zimne, posiłki gorące podrażniają jamę ustną i przełyk przez co mogą prowadzić do oparzeń i zmian w komórkach wyścielających górny odcinek przewodu pokarmowego, takie zmiany mogą prowadzić do nowotworów. Dbanie o jamę ustną to również higiena zębów powinno się je myć przynajmniej 2 razy dziennie. Mówi się że wieczorem, przed snem myjemy zęby dla higieny a rano dla urody J Każda teoria jest dobra jeśli prowadzi do osiągnięcia celu jakim jest dobre samopoczucie i zdrowie.

Ilość posiłków jaka powinna być spożywana w ciągu dnia to od 4 do 5. Taka ilość posiłków pozwala na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego i właściwy metabolizm. Najważniejszym posiłkiem powinno być śniadanie ale nie największym, Największy posiłek to obiad. W ciągu dnia powinny być zjedzone dwa mniejsze posiłki i jest to 2-gie śniadania i podwieczorek. Kolacja jest posiłkiem który wielkościowo jest mniejszy od śniadania ale większy od drugiego śniadania i powinien być spożywany 2-3 godziny przed snem. Upraszczając, wielkość i wartość odżywcza spożywanych posiłków układa się następująco: obiad, śniadanie, kolacja, drugie śniadanie, podwieczorek.

Przechowywanie żywności odgrywa bardzo ważną rolę jeśli chodzi o jej wartość odżywczą. Najważniejsze miejsce przechowywania żywności które wymaga szczególnej uwagi to lodówka. Zbyt długo przechowywana żywność traci właściwości odżywcze i podlega procesowi psucia, dlatego bardzo ważne jest żeby jeść świeże produkty bo tylko takie nie zaburzają pracy układu pokarmowego. Świeże produkty wspomagają pracę bakterii jelitowych i prawidłowe trawienie. Należy przestrzegać zasady kupowania takiej ilości jedzenia jaką jesteśmy w stanie zjeść w ciągu 3-4 dni, dotyczy to przede wszystkim warzyw i owoców oraz mięsa i przetworów mięsnych a także sera. Otwarty produkt powinien być zjedzony w ciągu 2-3 dni bo tylko taki okres daje nam gwarancję świeżości. Dobrze jest stosować zasadę FIFO „first in first out” czyli to co pierwsze weszło do lodówki powinno  niej pierwsze wyjść. Poza lodówką bardzo ważne jest przechowywanie chleba, jeśli jest pieczony w domu to wystarczy żeby był owinięty w lniana ściereczkę i przechowywany w drewnianym chlebaku a wtedy jego trwałość wynosi nawet tydzień czasu. Jeśli chodzi o chleb kupiony to należy go zjeść w ciągu 2-ch dni. Produkty takie jak makarony, kasza, mąka, cukier, sól czy zioła powinny być przechowywane w plastikowych/drewnianych lub szklanych pojemniczkach przeznaczonych do przechowywania żywności. Produkty które chcemy zamrozić powinny być zapakowane w specjalne pojemniki plastikowe lub woreczki plastikowe przeznaczone do zamrażania. Zamrażanie powinno odbywać się w temperaturze nie niższej niż – 20 stopni C bo tylko wtedy tworzą się odpowiedniej wielkości kryształki nie powodujące rozrywania tkanek zamrażanych produktów jak owoce/warzywa czy mięso i niszczenia ich struktury.

Przygotowywanie posiłków jest bardzo ważne ze względu na zachowanie jak najwięcej wartości odżywczej produktów. Odmrażane produkty dodajemy bezpośrednio do zimniej wody i gotujemy. Smażenie powinno odbywać się tak krótko jak tylko jest to możliwe. Tłuszcz używany do smażenia powinien być dobrze rozgrzany bo potrawa położona na zimny tłuszcz znacznie bardziej go wsiąka. Warzywa i owoce, w zależności od jednostki chorobowej powinny być obierane lub nie, bardzo rozdrobnione lub tylko pokrojone, gotowane do konsystencji al dente lub rozgotowane. Podobnie jest z makaronem, ryżem czy kaszą, w zależności od jednostki chorobowej, gotujemy do odpowiedniej konsystencji. Posiłki powinny być zjedzone bezpośrednio po przygotowaniu, taka zasada dotyczy przede wszystkim surówek i sałatek. Obiad w formie zupy, kasza, makaron, ziemniaki czy ryż, mięso są produktami, które mogą być przechowywane do następnego dnia i zjedzone po lekkim podgrzaniu.

Nigdy nie należy popadać w skrajności, czasami stosowane są wyjątki od reguły ale bardzo ważne jest żeby przestrzegać głównych zasad żywienia, jeść z umiarem, nie do syta, jeść czysto i jeść urozmaicone produkty bo tylko tak możemy zachować zdrowie.

Twój komentarz




POKAŻ