22 Czerw

Olej rzepakowy - płynne złoto

Olej rzepakowy zwany oliwą północy jest w naszym kraju najcenniejszym i najłatwiej dostępnym produktem spożywczym
dostarczającym kwasów omega-3 (kwas alfa-linolenowy). Dlaczego jest on tak cenny?...

Olej rzepakowy zwany oliwą północy jest w naszym kraju najcenniejszym i najłatwiej dostępnym produktem spożywczym
dostarczającym kwasów omega-3 (kwas alfa-linolenowy).
Polska jest jednym z największych producentów rzepaku w Europie.

Dlaczego jest on tak cenny?...
Kwasy omega-3 które występują w oleju rzepakowym w ilości około 10% (jedynie olej lniany ma około 50% a oliwa z oliwek tylko 1%)
to bezcenne składniki wpływające na prawidłową gospodarkę cholesterolową w organizmie. Obniżają stężęnie cholesterolu tzw. "złego cholesterolu" LDL
oraz trójglicerydów, zachowując przy tym właściwy poziom tzw. "dobrego cholesterolu" czyli frakcji HDL, wpływają na poprawę rozszerzalności naczyń krwionośnych, hamują i opóźniają
rozwój blaszki miażdżycowej i posiadają właściwości antykrzepliwe przez co zmniejszają ryzyko zapadania na choroby układu krążenia.

Co jeszcze?...
Olej rzepakowy działa korzystnienie nie tylko na układ krążenia ale również wykazano jego pozytywny wpływ na choroby stawów oraz łuszczycę.
Dowody naukowe pokazują, że odpowiedni udział (3g) EPA i DHA kwasów omega-3 w diecie pacjenta z zapaleniem stawów wpływa na zmniejszenie
liczby obrzękniętych, tkliwych i bolesnych stawów. Efekt taki uzyskuje się kiedy stosunek kwasów omega-6 do omega-3 wynosi 2-3:1 a takie proporcje
są obecne w oleju rzepakowym. Należy pamiętać o ograniczeniu innych olejów będących źródłem kwasów omega-6, które w nadmiarze działają prozapalnie
(oliwa z oliwek omega-6 do omega-3 9:1 a olej słonecznikowy 136:1).
Pamiętajmy, że kwasy omega-3 odpowiadają również za prawidłową pracę mózgu dlatego są niezbędne w naszej codziennej diecie a szczególnie diecie naszych dzieci.

Jak to się dzieje, że możemy zastępować ryby olejem roślinnym?
Kwasy omega-3 jak kwas alfalinolenowy obecny w oleju rzepakowym jest przekształcany w organizmie do kwasów DHA i EPA. Nasz organizm nie jest w stanie
sam wyprodukować tego kwasu, jak i kwasów DHA i EPA, i jeśli nie dostarczymy go z zewnątrz np. pod postacią ryb, to produkty m.in. takie jak olej
rzepakowy jest jednym z cenniejszych źródeł.

O czym należy pamiętać?...
Należy jednak podkreślić, że prawidłowy proces syntezy EPA i DHA z kwasu alfalinolowego przebiega wydajniej jeśli olej nie został poddany obróbce termicznej,
czyli został spożyty na zimno np. do sałatki. Obróbka termiczna oraz nadmiar cukru w diecie i stosowanie używek zaburza procesy syntezy tych cennych kwasów.
Olej rzepakowy jest więc najzdrowszym olejem roślinnym i ma wszechstronne zastosowanie bo używamy go do smażenia, sałatek, surówek i zup.
Ze względu na szczególne właściwości zdrowotne zaleca się spożywanie dwóch łyżek stołowych (30g) oleju dziennie.

Jeszcze dwa słowa o diecie śródziemnomorskiej:
W Polsce często nadużywane jest spożycie oliwy z oliwek w przekonaniu że skoro jest ona stosowana w diecie śródziemnomorskiej, która jest zdrową dietą to
w Polsce też możemy jej używać i będziemy zdrowi. Nic bardziej mylnego. Owszem oliwa z oliwek będzie dla nas odpowednim tłuszczem, jeśli obok niej w naszej
diecie znajdzie się znaczna ilość ryb, szczególnie tych morskich. Połączenie sałatki warzywnejz dodatkiem oliwy i do tego porcja ryby to swietna kompozycja
bo mamy i kwasy omega-6 z oliwy z oliwek, i kwasy omega-3 z ryb. Natomist używanie oliwy z oliwek w polskiej kuchni mija się z celem a wręcz działa prozapalnie.
Niestety należymy do kraju gdzie spożycie ryb jest wciąż bardzo małe.
W diecie Polaków stosunek kwasów omega-6 do omega-3 waha się pomiędzy wartościami 20:1 i 40:1. Jednakże jak wykazały liczne badania, stosunek ten nie powinien
być większy niż 4:1, a często najlepsze efekty osiąga się, kiedy wynosi około 2:1. Taka wartość charakteryzuje tylko olej rzepakowy, który cechuje się idealnym
z punktu widzenia potrzeb żywieniowych stosunkiem omega-6 do omega-3, tj. 2:1! Dlatego powinniśmy korzystać z naszego krajowego płynnego złota czyli oleju rzepakowego.

Literatura:
- http://pokochajolejrzepakowy.eu/gdzie-szukac-kwasow-omega-3-i-omega-6-czyli-optymalny-sklad-oleju-rzepakowego/
- czasopismo food-forum grudzień 2016-styczeń 2017 artykuł str.43
- Gugała M., Zarzecka K., Sikorska A., "Prozdrowotne właściwości oleju rzepakowego", Postępy Fitoterapii 2014

 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ